Тести

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ «РУСЬ- УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ Х - У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІ СТ.»
Мета: оцінити навчальні досягнення учнів у ході вивчення теми за допомогою тестів; перевірити вміння застосовувати отримані знання.
Тип уроку: перевірка знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
Знайомство учнів із порядком проведення заліку.
ІІ. Основна частина уроку
І рівень
1. Норманська теорія виникла у:
а) ХІ ст.;
б) ХVIII ст.;
в) ХІХ ст.
2. Антський племінний союз розпався під ударами:
а) готів;
б) гунів;
в) аварів.
3. Кого автор «Повісті минулих літ» вважає засновником Києва:
а) Олега;
б) Рюрика;
в) Кия?
4. Князь Святослав воював з гунами.
а) Так;
б) ні.
5. Ярослав Мудрий був при владі у 1019-1054 рр.
а) Так;
б) ні.
6. Володимир Великий прийшов до влади:
а) 972 р.;
б) 980 р.;
в) 988 р.
ІІ рівень
1. Із числа наведених східнослов’янських племен виберіть ті, що жили на території сучасної України в VII-ІХ ст.:
а) поляни;
б) деревляни;
в) кривичі;
г) словени;
д) радимичі;
е) дуліби;
ж) уличі;
з) тиверці.
2. Першими князями, що прийняли християнство у першій половині Х ст., були Аскольд і Дір. Так чи ні?
3. Встановіть послідовність правління київських князів, записавши їх імена у відповідному порядку:
а) Ольга;
б) Володимир;
в) Ігор;
г) Олег;
д) Святослав;
е) Ярослав.
4. Встановіть відповідність між іменами київських князів та часом їх правління:
1) Ольга;
2) Володимир;
3) Ігор;
4) Олег
а) 882-912 рр.;
б) 912-945 рр.;
в) 945-957 рр.;
г) 980-1015 рр.

5. До наведених дат доберіть відповідні історичні події:
1) 980р. - __ ;
2) 988р. - __ ;
3) 1036р. - __ ;
4) 1054р. - __ .
6. Оберіть з числа наведених імен київських князів тих, що правили у ІІ половині Х століття:
а) Аскольд;
б) Олег;
в) Ігор;
г) Ольга;
д) Святослав;
е) Володимир;
ж) Ярослав.
ІІІ рівень
1. Розташуйте у хронологічному порядку наведені події.
1) Загибель князя Святослава у бою з печенігами.
2) Перша літописна згадка про заснування Києво-Печерського монастиря.
3) Розгром князем Святославом Хозарського каганату.
4) Хрещення Русі Володимиром Великим.
5) Завершення будівництва Десятинної церкви.
6) Прихід до влади княгині Ольги.
2. Із запропонованих цифр доберіть не менше чотирьох визначних дат і подій з історії Київської держави ІХ-Х ст. (в разі необхідності можна використовувати двічі одну й ту саму цифру), прокоментувавши її.
1267890.
3. Назвіть сусідів Київської Русі, охарактеризувавши стосунки з ними.
4. Кому з київських князів належать наведені вислови й у зв’язку з чим вони були виголошені:
а) «Хай буде Київ матір’ю городам руським…»
б) «Тож не посоромимо землі Руської, а ляжемо тут кістьми. Бо мертві сорому не імуть».
в) «Якщо не з’явиться хто завтра на ріці - то мені той противником буде».
г) «Іду на Ви»?
5. З числа наведених подій виберіть ті, що характеризують діяльність Ярослава Мудрого:
а) успадкував владу від княгині Ольги;
б) розгромив Хозарський каганат;
в) був сином Володимира Великого;
г) заснував першу на Русі бібліотеку;
д) його донька Анна стала королевою Франції;
е) запровадив устави та уроки;
ж) за його наказом було збудовано Десятинну церкву;
з) за його наказом вперше було призначено митрополитом русина Іларіона.
6. Співвіднесіть імена язичеських богів та їх характеристики:
1) Перун;
2) Радигость;
3) Мокоша;
4) Морена;
5) Велес;
6) Стрибог
а) бог отари та пастухів;
б) бог вітру;
в) богиня води, що супроводжувала душу у чорну ніч;
г) символ гостинності, покровитель купців;
д) богиня жіночого рукоділля;
е) бог блискавки, бог війни

IV рівень
1. Назвіть країни, з якими Ярослав Мудрий мав династичні відносини, а також ті, з якими вів війни протягом свого правління.
2. Доповніть текст, вибравши правильну відповідь в дужках.
У V-ІХ ст. східні слов’яни були (християнами, мусульманами, язичниками). Релігійні обряди відправляли в (храмах, мечетях, капищах) і вшановували (Христа, Магомета, язичеських ідолів, що уособлювали сили природи). Першими серед київських князів охрестилися (Кий, Щек, Аскольд, Дір, Олег). Першим християнським храмом, збудованим у Києві, був храм (Святого Іллі, Десятинна церква, Софійський собор).
3. Продовжте розповідь, дайте назву вашій оповіді.
«І, коли Володимир прибув, повелів поскидати кумирів - тих порубати, а других вогню оддати…»
4. Назвіть наслідки, які мало для Київської Русі прийняття християнства.
Відповіді
І рівень
1. б). 2. в). 3. в). 4. б). 5. а). 6. б).
ІІ рівень
1. а), б), е), з), ж). 2. «Ні». 3. г), в), а), д), б), е). 4. 1в, 2г, 3б, 4а. 6. г), д), е).
ІІІ рівень
1. 6), 3), 1), 4), 5), 2). 4. а) Олег, б) Святослав, в) Володимир, г) Святослав. 5. в), г), д), з). 6. 1е, 2г, 3д, 4в, 5а, 6б.



Узагальнення знань за темою: «Перші середньовічні держави»

І варіант
1 рівень
1. Закони франків, що були написані під час правління Хлодвіга називалися...
А) Салічна правда; б) Римське право; в) Аннали.
2. Головним релігійним центром арабів є місто...
А) Мекка; б) Медина; в) Багдад
3. У період правління якого імператора Візантія досягла максимального територіального
розширення?
А) Юстініан; б) Костянтин Багрянородний; в) Олексій Комнін.

2 рівень
1. Розкрийте зміст понять: бедуїн, міграція
2. Хто це сказав: « Мої молодші брати не бажають визнавати мене імператором франків і вимагають поділу імперії створеної нашим дідом»

3 рівень
Визначте основні риси культури Візантії.

4 рівень
Скласти історичний портрет Юстініана І



ІІ варіант
1 рівень
1. У якому місті Карл Великийбув коронований імператорською короною?
А) Суассоні; б) Римі; в) Парижі.
2. Одним із наслідків арабських завоювань було поширення...
А) християнства; б) ісламу; в) буддизму.
3. Загибель Візантійської імперії сталася у...
А) 1204 р.; б) 1261 р; в) 1453 р

2 рівень
1. Розкрийте зміст понять: іконоборці, велике переселення народів
2. Хто це сказав: «Після Верденського поділу центром моїх володінь став Париж»

3 рівень
Завдяки чому арабська культура досягла значних здобутків? Які іі витоки?

4 рівень
Скласти історичний портрет Хлодвіга



Історичні памятки минулогоТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Мета: перевірити, як учні навчились і сформували вміння: установлювати хронологічну послідовність створення пам’яток культури, визначених темою; показувати на карті місцезнаходження цих пам’яток; називати, розпізнати та описувати пам’ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснювати історичні поняття на основі тексту підручника та застосовувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам’ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни; висловлювати особисте ставлення до цих пам’яток і наголошувати на необхідності їх збереження.
Тип уроку: урок контролю і корекції знань, умінь та навичок.
Обладнання: карта, завдання, підручники, роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Але ми з вами звикаємо до її краси. Дечого не помічаємо, дечого не знаємо. Українці мандрують світом, із захопленням ознайомлюються з культурою інших країн, подекуди не розуміючи, що наша Батьківщина багата на пам’ятки і більш давні, і більш цікаві, але, на жаль, про них ми занадто мало знаємо.
На попередніх уроках ми з вами ознайомились з видатними пам’ятками України, які є частиною нашої історії. Згадаймо про них.
ІІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Розгляньте ілюстрації, назвіть зображені на них споруди і час їх створення.


2. З чиїми іменами пов’язане будівництво Софійського собору і дзвіниці?
3. Пригадайте визначення понять «фреска», «мозаїка». Визначте, де робота виконана в техніці мозаїки, а де фрески. Який храм вони прикрашали?


4. Назвіть літературні твори доби Київської Русі.
5. Які події описує «Повість минулих літ»?
6. У чому полягає основний зміст «Повчання Володимира Мономаха дітям»?
7. Якби ви опинилися в майстерні зі створення рукописних книжок (скрипторії), що б ви там побачили?
8. Намалюйте першу сторінку власної книги, використавши усі відомі вам техніки мистецтва рукописної книги.
9. Заповніть пропущені місця в таблиці. Позначте, які з цих книжок є друкованими.
«Остромирове Євангеліє»
1056 –… рр.
1113 р.
?
«Апостол»
?
«Острозька Біблія»
?

10. Про яку фортецю або палац йдеться?
1) 1475 року на узбережжі біля фортеці висадились війська турецького султана. Оскільки вони розуміли, що не зможуть здолати фортецю, то вдались до хитрощів. За допомогою катапульт вони закидали через стіни фортеці трупи, замасковані під померлих від чуми. Ніхто не наважувався їх прибирати, і в місті почалася паніка. Консул з найманим військом утік морем, а мешканці фортеці вирішили здатися і відкрили ворота. Того ж дня все населення міста­фортеці було вирізане.
2) Кажуть, що під цією фортецею в річці Смотрич приховане турецьке золото і навіть золота колісниця. Подейкують також, що від неї під річкою Дністер прокладено 20­кілометровий підземний хід аж до Хотинської фортеці. За цей час фортеця змінила чимало власників. Хто тут тільки не хазяйнував! І литовські князі, і польська шляхта, і турецькі загарбники. 1812 року царська Росія навіть влаштувала у ній в’язницю. Саме тут, у Папській («Кармалюковій») башті тричі відбував покарання народний месник Устим Кармалюк.
3) Цей палац — родова резиденція династії Гіреїв — правителів Кримського канату. Протягом двох з половиною століть він був центром політичного, духовного й культурного життя держави кримських татар… Він є єдиним у світі зразком кримськотатарської палацової архітектури.
4) Палацовий комплекс має строго симетричну композицію. Головний двоповерховий корпус та одноповерхові бокові флігелі утворюють широке подвір’я. В оздобленні палацу використано три кольори: бірюзовий для стін, світло­жовтий для колон та карнизів, білий для ліплення і балюстрад. Усе це надає споруді святкового й урочистого вигляду.
11. Поставте у хронологічній послідовності від часу виникнення ці історичні пам’ятки, назвіть їх.




12. Назвіть діячів, що доклали зусиль до створення палацових парків у Софіївці та Качанівці.
13. Назвіть парки, зображені на фотографіях.

14. Складіть план розповіді про Хрещатик і площу Ринок у Львові, використавши слова:
1) головна вулиця Києва, Володимир Великий хрестив свою родину, каштановий бульвар, перша в Російській імперії лінія електричного трамвая, що з’єднувала Хрещатик з Подолом;
1. Повторити матеріал ІІІ розділу ([1], § 21–27; [2], § 22–29).
2. Підготувати повідомлення про походження назв історико­ географічних регіонів: Галичина, Полісся, Буковина, Закарпаття, Слобожанщина, Волинь, Правобережжя, Причорномор’я.
2. З’ясувати історію походження назв міст вашої області за:
  • ознаками природи;
  • особливостями рельєфу, водних об’єктів;
  • видами рослин;
  • іменами, прізвищами, заняттями людей.



Тестипро що і про кого розповідає історія. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми «Про що і про кого розповідає історія», повторити основні положення теми, з’ясувати стан засвоєння навчального матеріалу; розвивати в учнів вміння установлювати хронологічну послідовність створення зазначених пам’яток, працювати з картою, складати план, висловлювати особисте ставлення до цих пам’яток і наголошувати на необхідності їх збереження.
Тип уроку: контролю і корекції знань, вмінь та навичок.
Обладнання: карта, завдання, підручники, роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Історія — наука про минуле людства. Об’єктом дослідження цієї науки є події, люди. А тому в цій темі ми і розглядали з вами роль людей в історії, події та явища від найдавніших часів до сьогодення.
IІІ. ЕТАП КОНТРОЛЮ Й ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ
1. Хто та за яких обставин міг виголосити наведені слова? Співвіднесіть наведені висловлювання з іменами князів, яким вони належать.
1) «Ви не князі і не князівського роду, а я князь»
а) Кияни князю Святославу
2) «Хай Київ буде матір’ю містам руським»
б) Олег перед убивством Аскольда і Діра
3) «Якщо повадиться вовк до овець, то перетягне все стадо, якщо не уб’ють його, так і тут, якщо не уб’ємо його, він нас усіх погубить»
в) Святослав, ідучи на ворога
4) «Ти, князю, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив»
г) Олег, захопивши владу в Києві
5) «Йду на ви…»
д) древляни про Ігоря, що вирішив зібрати повторну дань

Відповідь: 1 б, 2 г, 3 д, 4 а, 5 в.
2. Поєднайте стрілочками ім’я князя та факти його біографії.
1) Спалила місто Ікоростень
а) Аскольд і Дір
2) був убитий деревлянами
б) Олег
3) загинув у битві з печенігами
в) Ігор
4) київські князі, попередники Олега
г) Ольга
5) прибив щита на воротах Царьграда та прийняв смерть «від коня свого»
д) Кий, Щек і Хорив
6) засновники міста Києва
е) Святослав

Відповідь: 1 г, 2 в, 3 е, 4 а, 5 б, 6 д.
3. Виконайте хронологічну задачу.
Щоб встановити мирні відносини з Візантією, княгиня Ольга здійснила подорож до Константинополя. На думку істориків, вона відбулася 957 року. Визначили цю дату на підставі свідчень візантійського імператора, учасника цієї події Костянтина Багрянородного. Він залишив спогади про два імператорські прийоми руської княгині.
1) Обчисліть, на який рік свого володарювання Ольга здійснила подорож до Константинополя.
2) Скільки було тоді років Святославові, якщо відомо, що на той час, коли загинув його батько князь Ігор, йому виповнилося 3 роки?
4. Про кого йдеться?
1) «Хай же матір’ю нам стане славний Київ навіки!»
2) «Обвилась, уп’ялася в ногу! Скрикнув князь…»
3) «Враз два дерева згинають і прив’язують його…»
4) «І народ за серце й розум свого князя шанував: Красним Сонцем він його прозвав».
5) «Старих шануйте, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться».
6) «Але мудрість… вся була в його ділах…»
Відповідь: Олег; 2 Олег; 3 Ігор; 4 Володимир; 5 Володимир Мономах; 6 Ярослав Мудрий.
5. Складіть розповідь про людей, зображених на картині.

6. Оберіть одного з видатних діячів, про якого йшлося на уроках (на вибір учня) і складіть історичний портрет за планом.
1) У якій країні жив і ким був історичний діяч?
2) Опишіть його зовнішність за портретним зображенням.
3) Які особисті якості властиві історичному діячу?
4) Якими були результати його діяльності?
7. Прочитайте текст, складіть історичний портрет Івана Мазепи.
Жан Балюз. Спогади про Івана Мазепу
«…Володар Мазепа вже поважного віку… Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі і білі, як у жінки, хоча тіло його міцніше, ніж тіло німецького вершника, а їздець з нього знаменитий.
Він дуже шанований у козацькій країні, де народ загалом свободолюбивий, гордий, мало любить тих, що ним володіють. Привернув Мазепа козаків до себе твердою владою, великою воєнною відвагою й розкішним прийняттям у своїй резиденції для козацької старшини. Я був свідком такого прийняття, у якому багато дечого на польський зразок. Розмова з цим володарем дуже приємна, він має великий досвід у політиці й, у протилежність до московців, слідкує й знає, що діється в чужоземних країнах. Він показував мені свою збірку зброї, одну з найкращих, що бачив у житті, а також добірну бібліотеку, де на кожному кроці видно латинські книжки».
8. Складіть розповідь про Богдана Хмельницького за опорними словами.
1) Б. Хмельницький (1595–1657);
2) народився в сім’ї дрібного землевласника;
3) місцева школа, єзуїтський колегіум;
4) знав багато мов;
5) мудрий, відважний, рішучий;
6) брав участь у військових походах козаків;
7) гетьман козацький.
9. Складіть короткий аналіз історичної події за планом.
1) Національно­визвольна війна — це…
2) Хронологічні рамки — …
3) Причини війни — …
4) Ватажок — …
5) Основні битви — …
10. Аукціон імен та понять.
Кожен учень або парта називають одне ім’я або поняття з теми. Той, хто не згадав, вибуває з аукціону. Перемагає той учень або парта, що згадали найбільше понять та імен з даної теми.
11. Запитання та завдання для підбиття підсумків.
1) Чому українці під час Першої світової війни опинилися по обидва боки фронту?
2) Коли була утворена Центральна Рада?
3) Чому 22 січня 1919 р. українці називають днем Соборності?
12. Позначте на лінії часу дати.
1) Початок Другої світової війни.
2) Початок Великої Вітчизняної війни.
3) Закінчення Великої Вітчизняної війни.
4) Повного звільнення українських земель від фашистських окупантів.
13. Що зображено на фотографії? Розкажіть про цей період історії України.

14. За допомогою опорних слів і набутих знань дайте історичну характеристику Другої світової війни.
1) 1939–1945 рр.;
2) напад Німеччини на Радянський Союз 22 червня 1941 р.;
3) вступ радянських військ до Західної України;
4) окупація України, німецький «новий порядок»;
5) боротьба радянських людей проти німецьких загарбників на фронтах і в тилу;
6) звільнення України;
7) 9 травня — День Перемоги.
15. Назвіть події, що відбулися.
1) 24 серпня 1991 р. — …
2) 1 грудня 1991 р. — …
3) 28 червня 1996 р. — …
16. Дайте визначення понять.
1) Конституція — це…
2) Референдум — це…
17. Доповніть речення.
1) За Конституцією України главою держави є…
2) Закони ухвалює вищий законодавчий орган — …
18. Поясніть, як ви розумієте слова «права громадян».
19. Які права громадян України ви знаєте?
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал ІІ розділу ([1], § 10–20; [2], § 11–21).
2. Підготувати повідомлення з історії Софійського собору та Києво­Печерської лаври.




Тести знайомство зісторією. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми «Знайомство з історією», повторити основні положення теми, з’ясувати стан засвоєння навчального матеріалу; розвивати в учнів вміння установлювати хронологічну послідовність створення зазначених пам’яток, працювати з картою, складати план, висловлювати особисте ставлення до цих пам’яток і необхідності їх збереження.
Тип уроку: контролю і корекції знань, вмінь та навичок.
Обладнання: карта, завдання, підручники, роздавальний матеріал.
1-Й ВАРІАНТ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Історія — самостійна наука, одна з найцікавіших і найскладніших. Її називають вчителькою життя.
Не очорни й не затопчи святого:
добро і честь лежать в основі всього.
А хто історію народу зневажає,
нагадує хіба крота сліпого.
Ми з вами зробили перший крок у вивченні цієї науки. Чимало людей вивчали історію або просто описували події, свідками яких вони були, аби залишити згадку про сучасність майбутнім поколінням. А зараз ми з вами здійснимо уявну подорож до країни «Історія».
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1-ша зупинка «Наукова»
1. Історична вікторина.
1) Людина, що займається історією, — … .
2) Наука, що вивчає історію за речовими джерелами, — … .
3) Запис подій за роками — … .
4) Сфрагістика — ... .
5) Речові джерела — ... .
6) Види історичних джерел: ... .
7) Основними заняттями слов’ян були ... .
2. Назвіть історичні дисципліни, назви яких закінчуються на “Я”».
Орієнтовна відповідь: палеографія, хронологія, історія, археологія, етнографія.
3. Упізнайте особу за портретом.


4. Упізнайте особу за характеристикою.
1) Історик, учений, його називають батьком української історії. Цій особі належить близько 2000 праць з історії України, серед яких 10­томна «Історія України­Русі».
2) Чернець Києво­Печерського монастиря, автор найдавнішого літопису «Повісті минулих літ».
3) Письменник, археолог, який винайшов у кургані Товста Могила золоту скіфську певтораль.
4) Він глибоко досліджував історію запорозьких козаків. Написав «Історію запорозьких козаків».
5) Визначний український поет, член Кирило­Мефодіївського братства, засуджений на 10 років солдатчини.
Відповідь: 1 М. Грушевський; 2 Нестор; 3 Б. Мозолевський; 4 Д. Яворницький; 5 Т. Шевченко.
5. Визначте, до яких видів джерел належать ці предмети, і назвіть, де зазвичай зберігаються ці історичні джерела.


6. Складіть із запропонованих букв Г Е А Х Р Я І О Л О назву науки, яка допомагає історикам вивчати минуле.
7. Заповніть пропуски у тексті.
«Є такі допоміжні історичні науки, як геральдика, нумізматика, сфрагістика. Геральдика досліджує …, нумізматика — … . А сфрагістика досліджує … . Виключно цікавим джерелом у вивченні минулого є монети. Зображення і написи на монетах дають змогу встановлювати дати подій, дізнаватися про те … . Часто на монетах, прапорах, зброї тощо трапляються схематичні зображення: леви, що спираються на міські мури, орли, лілії — це герби. Гербом України є … . У ньому вбачають … . Цінність печаток для історика полягає в тому, що вони … .
Учитель. Не можна зрозуміти історичну подію, не усвідомивши, коли вона відбулася, тому наша друга зупинка «Хронологічна».
2-га зупинка «Хронологічна»
1. Розташуйте відрізки часу від найменшого до найбільшого.
Ера; століття; тисячоліття; десятиліття; рік.
2. Визначте, до якого століття належать наведені дати.
1917 р.; 1212 р.; 1819 р.; 808 р.; 1754 р.; 1615 р.; 1999 р.; 716 р.; 1877 р.; 1315 р.; 515 р.; 51 р.
3. Назвіть рік, яким розпочинаються: ХVІ ст.; VІІ ст.; ХІ ст.; І ст.; ХХІ ст.; Х ст.
4. Назвіть рік, яким закінчуються: ХІ ст.; ХІХ ст.; VІІ ст.; ІХ ст.; ХХ ст.
5. Визначте століття та розташуйте цю дату на лінії часу.
907 р., 1187 р., 15 р. до н. е., 91 р., 1648 р., 1812 р., 2006 р., 1995 р., 1240 р., 76 р. до н. е.
6. Обчисліть, скільки років минуло від першої письмової згадки слова «Україна» до сьогодення?
7. Перша письмова згадки про Чернігів 907 рік — рік. Обчисліть, скільки років виповнилося Чернігову 2007 року.
3-тя зупинка «Таємниці слова»
1. Бліцопитування
1) Що вивчає палеографія?
2) Які матеріали використовували у давнину для створення рукописних книжок?
3) Як називаються установи, де зберігають, впорядковують писемні пам’ятки?
4) Яка наука досліджує назви народів?
5) Що означають топоніми?
6) Як можна пояснити назву «Україна»?
2. Звідки походить назва вашого міста або села, озер та річок?
3. Назвіть об’єкт, який учитель показує на карті.
Дніпро, Київ, рідне місто, Крим, Азовське море.
4. До наведених слів доберіть поняття, що вони ілюструють.
1) Рештки кісток, уламки, розкоп, лопата.
2) Пагорб, місто, Кий.
3) Багатотисячні поселення, землеробство, глиняна хата, мальована кераміка.
4) Монахи, пір’я, події, письмо, чорнило.
Відповідь: 1 археологія; 2 Київ; 3 трипільці; 4 літописи.
5. Розглянте малюнки і скажіть, про яку легенду йдеться.


ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Гра «Оплески»
Учитель називає поняття, терміни, прізвища.
Якщо поняття або термін стосуються даної теми, підтвердьте це оплесками, якщо ні — мовчанням.
Учитель. Ось такою вийшла у нас з вами мандрівка до країни «Історія».
2-Й ВАРІАНТ
Урок проводять у формі контрольної роботи. Учні виконують один з варіантів завдань.
Альтернативні варіанти
Варіант 1
1. Продовжте речення.
1) Історія — це…
2) Геральдика — це…
2. Доповніть схему «Види історичних джерел» прикладами.
Речові
Усні
Писемні





3. Визначте століття за роком: 882 р., 100 р. до н. е., 1187 р.,1901 р.
4. Викресліть зайве: трипільці, мальовані глечики, цегляні будинки, хлібороби.Поясніть свій вибір.
5. Впишіть пропущені букви у назви східнослов’янських племінних союзів.
1) С_О_Е Н_
2) _О Л_Н_Н И.
6. Складіть міні­розповідь за темою «Музеї — установи для зберігання історичних джерел». (Не менше 5 речень)
7. Яка подія сталася 1187 року?
Варіант 2
1. Продовжте речення.
1) Археологія — це…
2) Нумізматика — це…
2. Упорядкуйте поняття, пов’язані з виміром часу, від найменшого до найбільшого: місяць, тиждень, століття, ера, тисячоліття, рік.
3. Визначте століття за роком: 907 р., 200 р. до н. е., 1648 р., 1801 р.
4. Викресліть зайве: скіфи, славетні воїни, землероби, будинки на колесах.Поясніть свій вибір.
5. Впишіть пропущені букви у назви східнослов’янських племінних союзів:
1) С_ _ Е_Я_И
2) _Р_Г О_И_І.
6. Складіть міні­розповідь за темою «Архіви — установи для зберігання історичних джерел». (Не менше 5 речень)
7. Яка подія сталася 907 року?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити матеріал І розділу ([1], § 1–9; [2



Тести Світ на початку 20 столятті.

Узагальнення знань за темою: «Світ на початку ХХ ст..»
Варіант І
Рівень 1
  1. Яка держава з’явилася у Європі внаслідок Першої Балканської війни?
А) Болгарія; б) Албанія; в) Сербія; г) Чорногорія.
2. Хто був головою Ради міністрів Російської імперії у 1906 – 1911 рр?
А) В.Коцновцев; б) С.Вітте; в) П.Столипін; г) І.Горемикін.
3. Коли відбулася Сінхайська революція?
А) 1905 – 1911 рр.; б) 1908 – 1909 рр.; в) 1911 – 1912 рр.; г) 1910 – 1911 рр.

Рівень 2
  1. Навести визначення понять: сварадж, латифундія, гонка озброєнь
  2. Що вам відомо про історичних діячів? Т.Рузвельт,Ж.Клемансо, Сунь Ятсен
  3. В яких країнах існувала двопартійна система?

Рівень 3
  1. Чому деякі історики і політики називали Російську імперію «тюрмою народів»? У чому полягало «національне питання» в Росиї?
Рівень 4
  1. Складіть перелік подій, які ви вважаєте найважливішими в тогочасному розвитку світу. Обгрунтуйте свій вибір.




Варіант ІІ
Рівень1
  1. Хто з американських президентів запровадив програму «Справедливого курсу?
А)В.Вільсон; б) Т.Рузвельт; в)В.Тафт.
2. Яку назву має монополістичне об’єднання підприємств для встановлення на ринку
однакових цін на певний товар?
А) трест; б) синдикат; в) картель; г) концерн.
3. Революція в Мексиці почалася:
А) 1910 р.; б) 1911 р.; в) 1912 р.; г) 1914 р.
Рівень 2
  1. Навести визначення понять: шовінізм, мілітаризм,традиційне суспільство.
  2. Що вам відомо про історичних діячів? Франсіско Мадеро, П.Столипін, М.Ганді
  3. Яким було корінне населення Америки?
Рівень 3
  1. Як Ви розумієте вислів «великі держави»? Які країни відносились до «великих держав» на початку ХХ ст..?
Рівень 4
  1. Складіть перелік подій. Які ви вважаєте найважливішими в тогочасному розвитку світу. Обгрунтуйте свій вибір.




Tести Київська Русь за асів роздробленостей. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМОЮ «КИЇВСЬКА РУСЬ ЗА ЧАСІВ РОЗДРОБЛЕНОСТІ»


Мета: оцінити навчальні досягнення учнів у ході вивчення теми за допомогою тестів; перевірити вміння застосовувати отримані знання.
Тип уроку: перевірка знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
Знайомство учнів із порядком проведення заліку.
ІІ. Основна частина уроку
І рівень
1. Перша зустріч русичів з монголо-татарським військом сталася:
а) 1169 р.;
б) 1223 р.;
в) 1237 р.
2. Володимир Мономах посів престол у Києві в:
а) 1019-1054рр.;
б) 1025-1032 рр.;
в) 1113-1125 рр.
3. Військо хана Батия захопило Київ:
а) 1223 р.;
б) 1237 р.;
в) 1240 р.
4. Київська Русь розпалася на чотири князівства. Так чи ні?
5. Коронування князя Данила Галицького сталося в Дорогочині:
а) 1203 р.;
б) 1238 р.;
в) 1253 р.
6. Останній князь Галицько-Волинської держави, мазовецький князь Болеслав Тройденович, посів галицький престол під іменем:
а) Юрій І;
б) Юрій ІІ;
в) Андрій ІІ.
ІІ рівень
1. Співвіднесіть поняття та їх визначення, проставивши відповідні цифри:
1) Орда;
2) Ярлик;
3) Баскак;
4) Ясак;
5) Караван-Сарай;
6) Батий
а) грамота хана, видана князям на управління землями;
б) представник монгольського хана у захоплених землях;
в) військо монголо-татар;
г) данина на користь завойовників;
д) монгольський хан;
е) столиця Золотої Орди

2. Про яку подію розповідає багдадський урядовець Алі Ібн-ал-Асір?
«Це був один з найзавзятіших боїв: він тривав кілька днів, але татари нарешті стали переможцями; половці й русичі зазнали цілковитої поразки. Ті, які встигли врятуватися, дісталися Русі у найнещаснішому вигляді».
3. Встановіть відповідність:
1) 1199-1205рр.;

2) 1205-1264рр.
3) 1205-1269рр.
4) 1264-1301рр.
5) 1301-1308рр.
а) правління в Галицько-Волинському князівстві Данила Галицького;
б) правління князя Льва Даниловича;
в) правління князя Юрія І;
г) правління князя Василька Романовича;
д) правління князя Романа Мстиславича

4. Розташуйте у хронологічному порядку наведені історичні події:
1) Оборона Києва від монголо-татарських військ хана Батия.
2) Падіння Чернігова та Переяслава.
3) Любецький з’їзд князів.
4) Битва на річці Калка.
5) Загибель Романа Мстиславича Галицького.
6) Коронування Данила Романовича Галицького.
5. Данило Романович мав синів:
а) Мстислава;
б) Лева;
в) Володимира;
г) Олега;
д) Шварно.
6. Влада галицько-волинських князів у ХІІІ ст. обмежувалася:
а) Великим князем київським;
б) віче;
в) боярською радою;
г) Папою Римським;
д) митрополитом;
е) монгольським ханом.
ІІІ рівень
1. Із числа запропонованих виберіть ті положення, які, на ваш погляд, стали причинами роздроблення Київської Русі на самостійні удільні князівства:
1) Господарський розвиток та піднесення політичної ролі окремих міст, що вступили в суперництво з Києвом.
2) Рішення Любецького з’їзду про запровадження вотчинного землеволодіння.
3) Масові селянські виступи, заворушення міщан.
4) Невизначеність у наслідуванні великокнязівського престолу.
5) Князівські усобиці.
6) Втручання у внутрішні справи Русі європейських держав.
7) Вторгнення монголо-татар.
8) Великі розміри держави.
2. Наведені нижче події розташуйте у логічній послідовності:
1) Війна між синами та онуками Ярослава Мудрого за владу і землю.
2) Розпад Київської Русі на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву.
3) Посилення нападів половців.
4) Послаблення військової могутності Київської Русі.
5) Смерть Ярослава Мудрого.
6) Занепад Київської Русі.
3. Визначте, які з наведених тверджень стосуються князя Романа Мстиславича (Р), а які - Данила Романовича (Д):
1) Перебував при владі у 1199-1205 рр.
2) Розбив половців і захопив Київ.
3) Остаточно утвердився і був при владі у Галичі і Волині 1238-1264 рр.
4) Прийняв королівську корону від Папи Римського.
5) Загинув у Польщі.
6) Заснував місто Львів.
7) Проводив активну міжнародну політику.
8) Розбив хрестоносців у битві під Дорогочином.
9) Об’єднав Галич і Волинь у 1199 р. в єдине князівство.
10) Здійснив подорож до Золотої Орди.
4. Доповніть текст:
«На землі Галицького князівства в ХІ-ХІІІ ст. претендували могутні сусіди (угорці, поляки, половці, чехи). Заволодівши остаточно Галичем у (1203р., 1238 р., 1240 р.), Данило Галицький розгромив хрестоносців під (Галичем, Дорогочином, Львовом)».
5. Які з наведених князівств розташовувалися на території сучасної України:
а) Чернігівське;
б) Володимиро-Суздальське;
в) Турово-Пінське;
г) Переяславське;
д) Галицько-Волинське;
е) Рязанське;
ж) Київське;
з) Полоцьке?
6. Розташуйте в хронологічній послідовності наведені події.
1) Захоплення і розорення м. Києва Андрієм Боголюбським.
2) Битва з монголо-татарами на р. Калка.
3) Похід Ігоря Святославовича проти половців.
4) Перша згадка в літописі назви «Україна».
5) Смерть Данила Галицького.
IV рівень
1. «Повість минулих літ» закінчується 1113 роком, тобто приходом до влади в Києві князя Володимира Мономаха. Спробуйте продовжити літопис до 1125 р. Складіть оповідання з 10 речень і дайте йому назву.
2. «…О, лиха честь татарська! …був князем великим, володів із братом своєю Руською землею, Києвом, Володимиром, Галичем та іншими краями, нині сидить на колінах і холопом себе називає!…» Назвіть ім’я князя, про якого розповідає літописець. Коли відбулася ця подія? Які її причини та наслідки?
3. Доведіть, що Галицько-Волинська держава була безпосередньою спадкоємицею політичних та культурних традицій Київської держави, взявши до уваги такі чинники:
а) територія;
б) склад населення;
в) династичні зв’язки;
г) внутрішня політика;
д) напрямки зовнішньої політики.
4. Який період в історії Київської Русі відтворено в «Слові о полку Ігоревім»? Спробуйте від імені автора «Слова» висловити своє ставлення до цих подій.
Відповіді
І рівень
1. б). 2. в). 3. в). 4. Ні. 5. в). 6. б).
ІІ рівень
1. 1в, 2а, 3б, 4г, 5е, 6д. 2. Поразка руських князів у битві з монголо-татарами на р. Калка в 1223 р. 3. 1д, 2а, 3г, 4б, 5в. 4. 3), 5), 4), 2), 1), 6). 5. а), б), д). 6. б), в), е).
ІІІ рівень
1. 1), 2), 4), 5), 8). 2. 5), 1), 2), 4), 3), 6). 3. Р: 1), 2), 5), 9); Д: 3), 4), 6), 7), 8), 10). 4. угорці, поляки, половці; 1238 р.; Дорогочином. 5. а), г), д), ж). 6. 1), 3), 4), 2), 5).





ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМОЮ «ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗВИТОК РУСЬ- УКРАЇНИ»
Мета: оцінити навчальні досягнення учнів у ході вивчення теми за допомогою тестів; перевірити вміння застосовувати отримані знання.
Тип уроку: перевірка знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
Знайомство учнів із порядком проведення заліку.
ІІ. Основна частина уроку
І рівень
А. Пригадайте
1. Назвіть одну-дві дати з вивченої теми.
2. 988 рік - це Х століття?
а) Так;
б) ні.
3. Назвіть подію:
«Ось тут залежимо оселю для себе і тих купців, що сюди будуть приїжджати. Вони вирубали ліс і побудували перші хати. А те забудоване місце обвели ровом і обгородили гострокіллям і назвали цю оселю, город».
4. Про яку подію йдеться у літописі «Повість минулих літ»?
«Се вже йду до вас. Тож готуйте медів много коло города, де ото вбили ви мужа мойого».
Б. Оберіть правильну відповідь
1. Древляни повстали проти Аскольда.
а) Так;
б) ні.
2. З селян-смердів, які володіли невеликими наділами землі, князі збирали полюддя.
а) Так;
б) ні.
3. У 907 році київський князь Олег, згідно з легендою літопису, повісив на воротах Константинополя свій щит. Це було зроблено для того, щоб…
а) показати жителям міста свою приязнь до них;
б) підкреслити: Візантія віднині під владою Олега;
в) символічно засвідчити перемогу Київського князя над містом.
4. Князь Святослав воював з:
а) поляками;
б) хозарами;
в) татарами.
В. Орієнтуємось у часі
Що було раніше (правильне підкресліть)?
1. «Запрошення» варягів до Новгорода чи початок князювання Аскольда.
2. Повстання деревлян чи розгром Хозарського каганата.
3. Похід русів на Каспій чи загибель Олега.
II рівень
1. Поставте у хронологічній послідовності імена історичних осіб: Аскольд, Ігор, Хорив, Либідь, Олег, Щек, Ольга, Святослав, Дір, Кий.
2. Поясніть терміни.
а) Варяги;
б) полюддя;
в) віче;
г) вотчина.
3. Встановіть відповідність
Арабський хроніст IX ст. повідомив про існування у східних слов’ян трьох протодержав. Сучасні вчені ідентифікують.

а) Куявію;
б) Славію;

в) Артанію
1) з Київською землею;
2) з Чернігівщиною, з Тмутараканню на Таманському п-ві або з Хорутанією на Прикарпатті;
3) з Новгородською землею.

4. Визначте відповідність і покажіть стрілками:

а) Ігор;
б) Святослав;
в) Ольга;
г) Олег;
1) 882-912рр.;
2) 912-945рр.;
3) 945-964рр.;
4) 964-972рр.

5. Доповніть текст.
До імен київських князів доберіть факти та події, пов’язані з ними.
Аскольд

Олег

Ігор

Ольга






1) Запровадження «уставів» та «уроків».
2) 882-912рр.
3) 860р.
4) Повстання деревлян.
5) Представник династії Києвичів.
6) Син Рюрика.
7) «Київ - матір міст руських».
8) Загинув у 882 р.
9) Підкорив сіверян, радимічів, воював з тиверцями.
10) Прибив щита свого на брамі Царгорода.
11) Невдалий похід на Візантію.
12) __ деревлян.
6. Доповніть речення.
В результаті змови волхвів та князівської верхівки до влади в Києві, підступно вбивши __, прийшов __ .
7. Хто з руських князів охрестився у Візантії?
а) Кий;
б) Аскольд;
в) Олег;
г) Ігор;
д) Ольга.
8. Серед руських князів, імена яких подані нижче, виберіть тих, які, на думку вчених, могли бути представниками династії Києвичів:
а) Олег;
б) Аскольд;
в) Дір;
г) Ігор Старий;
д) Ольга;
е) Святослав.
III рівень
  1. Обґрунтуйте (або заперечте) тезу:
«У ІХ ст. відбувався процес формування держави у східнослов’янських племен».
  1. Складіть таблицю «Князювання Святослава».
Роки правління

Основні заходи

у внутрішній політиці

у зовнішній політиці





  1. Як ви вважаєте?
Чому Святослав не став героєм фольклору, на відміну від своїх попередників?
4. Поясніть, чому князь Аскольд, який спробував запровадити християнство на Русі, зазнав поразки при цьому.
IV рівень
1. Якою, на вашу думку, була роль варягів у формуванні держави східнослов’янських племен?
2. Порівняйте внутрішню й зовнішню політику князі Олега та Святослава.
3. Змалюйте історичний портрет княгині Ольги. Охарактеризуйте її людські риси та якості державного діяча.
4. Чому український історик М. Грушевський називав Святослава «давньоруським спартанцем», «першим запорожцем на Київському столі»? Думку аргументуйте.
Відповіді
І рівень
А. 2а; 3 - заснування Києва; 4 - помста княгині Ольги деревлянам. Б. 1 б, 2 а, 3 в, 4 б. В. 1 - князювання Аскольда; 2 - повстання деревлян; 3 - загибель Олега.
ІІ рівень
1. Кий, Щек, Хорив, Либідь, Аскольд, Дір, Олег, Ігор, Ольга, Святослав. 3. 1 а, 2 в, 3 б. 4. 1 г, 2 а, 3 в, 4 б. 5. Аскольд: 3), 5), 8); Олег: 2), 7), 9), 10); Ігор: 4), 6), 11): Ольга: 1), 12). 6. Аскольда, Олег. 7. б), д).

Комментариев нет:

Отправить комментарий