Конспекти уроків з історії

Узагальнення по темі Винекнення та становлення Русі- України. 7 клас.

ТЕМА УРОКУ: УЗАГАЛЬНЕННЯ ПО ТЕМІ » ВИНЕКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ- УКРАЇНИ»
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання про становлення державності на українських землях, розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, висловлювати власну думку, давати характеристику історичним діячам, виховувати повагу до історії своєї країни.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Вид уроку: історичний урок-гра.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Оголошується тема уроку, правила поведінки під час проведення вікторини, акцентується увага на тому, що головне у грі не перемога, а участь.
II. Основна частина уроку
1.​ «Історичне лото»
Розташуйте в хронологічній послідовності імена князів, що правили в Київській державі. Сформуйте визначення ключового слова, яке отримали.
Кий
Аскольд
Дір
Олег
Ігор
Ольга
Святослав
Володимир Великий
Ярослав Мудрий
Володимир Мономах
Я
З
И
Ч
Н
И
Ц
Т
В
О
Сукупність або система вірувань, обрядів, свят, вироблених слов’янами до прийняття християнства
2.​ «Знавці дат і подій»
Завдання полягає в тому, що учні мають записати якомога більше дат, наведених у таблиці, та пояснити зміст подій, пов’язаних із ними.
Розвиток пам’яті, уваги, формування практичних навичок в усвідомленні хронологічної послідовності історичних подій.
• 860 - Аскольдове хрещення;
• 882 - вбивство Олегом Аскольда і Діра;
• 907 - похід Олега на Візантію (прибив щит на воротах Царгорода);
• 945 - повстання древлян, вбивство Ігоря;
• 957 - дипломатична місія Ольги до Візантії;
• 965 - розгром Хозарського каганату Святославом;
• 988 - хрещення Русі;
• 1036 - розгром печенігів під Києвом Ярославом;
• 1037 - закінчення будівництва Софійського собору;
• 1039 - заснування Київської митрополії;
• 1043 - останній похід Русі на Візантію;
• 1051 - митрополитом стає Іларіон - русин; заснування Києво-Печерської лаври;
• 1068 - повстання в Києві проти Ізяслава; битва на річці Альта проти половців;
• 1072 - з’їзд князів у Вишгороді, «Правда Ярославичів»;
• 1097 - Любецький з’їзд;
• 1113 - повстання в Києві, початок правління в Києві Володимира Мономаха.
1068 1037 957 1043
1113 988 1036 882
860 1097 945 1072
907 1051 965 1039
3.​ «Історична абетка»
Написати список слів, які починаються з букви «П» і тісно пов’язані з темою «Винекнення та становлення Русі-України». Перемагає команда, що склала найдавніший список, слова якого відповідають завданню.
4.​ «Історичний поєдинок»
Команди задають одна одній питання (по три - кожній команді).
5. «Знавці культури»
1) Хто заснував першу на Русі бібліотеку? (Ярослав Мудрий)
2) Ким було започатковано на Русі школи? (Володимиром Великим)
3) Назвіть талановитого давньоруського художника Києво-Печерського монастиря. (Аліпій)
4) Як називається мозаїчна ікона Божої Матері в Софійському соборі? (Марія Оранта)
5) Які історичні особи Київської Русі були причислені до лику Святих? (Ольга, Володимир, Борис, Гліб, Антоній, Феодосій)
6) Хто був засновником нинішнього російського міста Ярославля? (Ярослав Мудрий)
7) Коли і де з’явилася перша кам’яна споруда в Київській Русі? З ім’ям якого князя вона пов’язана? (988р., Київ, Десятинна церква, Володимир)
8) Назвіть споруду в Київській Русі, присвячену Мудрості Господній. Коли і за яких обставин вона з’явилася? (Софіївський собор, 1037 р., після перемоги над печенігами, Ярослав)
9) За часів правління якого князя були побудовані Золоті ворота? (Ярослава Мудрого)
10) Який монастир був заснований у 1051 р. монахами Антонієм та Феодосієм? (Києво-Печерський)
6. «Хто швидше»?
1) Хто з князів на знак перемоги прибив щит над воротами Царграда? (Олег)
2) Хто з князів загинув від рук своїх підданих? (Ігор)
3) Кому з князів вдалося перехитрити візантійського імператора? (Ользі)
4) Який князь став для нащадків уособленням воїна? (Святослав)
5) Яке місто біля Києва князь Володимир назвав своїм християнським іменем? (Василів)
6) Як народ прозвав князя Володимира Святославича? (Володимир Красне Сонечко)
7) Як за часів Київської Русі називали Чорне море? (Руське море)
8) Кого називали «тестем Європи»? (Ярослава Мудрого)
9) Яка жінка княжого роду стала королевою Франції? (Анна Ярославівна)
10) Який князь здійснив 83 великі походи проти половців? (Володимир Мономах)
7. «Кому належать вислови»?
1) «Хай це буде матір’ю городам руським». (Олег)
2) «Я, сину, пізнала Бога і радуюся, а коли і ти пізнаєш Бога, то почнеш радіти». (Ольга)
3) «Хочу іти на ви». (Святослав)
4) «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глядиш, а свою залишив» (Кияни)
5) «Оце приходили до мене болгари, кажучи: «Прийми закон наш». Потім прийшли німці, і ті хвалили закон свій...». (Володимир)
6) «От я і відходжу із цього світу, а ви, сини мої, живіть між собою в любові, бо всі ви брати від одного батька і однієї матері». (Ярослав)
8. «Розумники й розумниці»
Спробуйте скласти настанову тому, хто прагне очолити державу й управ​ляти нею.
Князь Святослав - це нерозсудливий авантюрист, зверхник і безвольний виразник волі дружини чи видатний полководець та мудрий державний діяч?
Князь Володимир Святославич - це злодій, братовбивця, користолюбний син чи мудрий державець, справедливо наречений Великим? Відповідь аргументуйте.
На стрічці часу позначте всі основні дати (події), що сталися за правління князя Ярослава Мудрого.
ІІІ. Підсумок уроку
Підбивається підсумок вікторини, визначається команда-переможець, учні отримують оцінки.
ІV. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичного оцінювання.

Комбінований.Завоювання Нового світу. 8 клас.

Тема уроку: Завоювання Нового світу
Мета уроку : показати, яким чином утворювалися колоніальні імперії; сформувати уявлення про доколумбові цивілізації, показати наслідки Великих географічних відкриттів для двох світів; сприяти усвідомленню про неприйнятність поневолення людини людиною.
Основні поняття та терміни: «революція цін», «синтез», «колонія», «Конкіста», «конкістадори», «Латинська Америка».
Основні дати та події:
• 1494 р. — Тордесильясський договір.
Обладнання: підручник, історичний атлас, історичні документи, роздавальний матеріал, портрети конкістадорів.
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстом підручника і роботою в групах.
Додаткові джерела інформації:
• Хаггард Р. Р. Дочка Монтесуми.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• порівнювати життя людей раннього Нового часу та народів доколумбової Америки;
• аналізувати причини й наслідки Великих географічних відкриттів;
• розповідати про доколумбові цивілізації Америки;
• давати характеристику діяльності Е. Кортеса; Ф. Піссаро;
• працювати з документами, історичною картою;
• застосовувати та пояснювати терміни й поняття.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тестові завдання
І. Обрати одну правильну відповідь.
1. Визначте подію, яка відбулася в 1492 р.
а) Перша кругосвітня подорож;
б) відкриття західного шляху в Індію;
в) відкриття Америки Колумбом;
г) завоювання Мексики й Перу.
2. Визначте дату підписання Тордесільясського договору.
а) 1494 р.;
б) 1498 р.;
в) 1519 р.;
г) 1524 р.
3. Визначте назву, яку одержали відкриті землі.
а) Старий Світ;
б) Новий Світ;
в) Західний Світ;
г) Східний Світ.
4. Визначте назву корабля Ф. Магеллана.
а) «Пінта»;
б) «Нінья»;
в) «Вікторія»;
г) «Санта Марія».
5. Визначте назву колонії, яка була створена на місці імперії Великого Інки.
а) Мексика;
б) Перу;
в) Бразилія;
г) Нова Гранада.
6. Визначте поняття, яке відповідає визначенню: завойовники нових земель для іспанської корони.
а) Конкістадори;
б) пірати;
в) місіонери;
г) капери.
Відповіді: 1 в; 2 а;3 б; 4 в; 5 б; 6 а.
ІІ. Установіть хронологічну послідовність.
а) Початок завоювання Мексики й Перу;
б) закінчення навколосвітньої подорожі Магеллана;
в) відкриття морського шляху в Індію.
Відповідь: в — а — б.
ІІІ. Оберіть правильні варіанти відповідей. (Три правильних варіанти)
1. Визначте території індіанських племен, які були завойовані Іспанією.
а) Апачі;
б) сіу;
в) ацтеки;
г) інки.
2. Визначте товари, які вивозилися до Європи з відкритих земель.
а) Золото;
б) кава;
в) залізні вироби;
г) бавовна.
Відповіді: 1 а, в, г; 2 а, б, г.
ІV. Установіть відповідність між термінами і поняттями.
а) Кортес; 1) італійський мандрівник, який відкрив новий материк;
б) Піссаро; 2) мандрівник, який відкрив морський шлях до Індії;
в) В. да Гама 3) завойовник, який підкорив державу інків;
4) завойовник, який підкорив імперію ацтеків
Відповідь: а — 4; б — 3; в — 2.
V. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю.
1. Запишіть назву класу кораблів Х. Колумба.
Відповідь: каравела.
2. Запишіть ім’я імператора ацтеків.
Відповідь: Монтесума.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уч и т е л ь. Епоха Великих географічних відкриттів почалася з відкриття Америки Христофором Колумбом.
У 1992 р. у світі відзначалося 500-річчя цієї події. Було видано чимало книг, друкувалися наукові статті, проводилися численні конференції. Деякі учені запропонували замінити звичне визначення «відкриття Америки», оскільки воно відповідає тільки поглядам європейців, більш точним поняттям «зустріч двох світів» (наголошуючи на тому, що в індіанців існував свій світ до зустрічі з європейцями). Проте частина дослідників вважають, що корінним американцям ця зустріч була зовсім не потрібна і нав’язана всупереч їхнього бажання. У процесі уроку поміркуйте над цією проблемою.
ІV. Опрацювання нового навчального матеріалу
Завоювання Нового світу
Бесіда за запитаннями
1. Дайте визначення поняттям «колонізація», «колонія».
2. Коли і де ми вперше зустрічалися з цим поняттям?
3. Як ви вважаєте, чи відрізняються один від одного Велика грецька колонізація і колонізація Нового часу? Назвіть основні відмінності.
Робота з картою
Учитель пропонує учням за допомогою карти атласа «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання» дати відповіді на запитання.
1. Назвіть держави, які брали участь у загарбанні колоній.
2. Назвіть державу, яка захопила найбільші колонії.
3. Назвіть індіанські племена, які були завойовані іспанцями.
4. Із кого складалися загони, що захоплювали колоній?
Уч и т е л ь. Територіальні захоплення Іспанії та Португалії перетворили ці дві країни на провідні колоніальні імперії. Ще у 1494 р. вони уклали Тордесильясський договірпро розподіл світу.
Папа римський особисто затвердив на карті лінію розділу, що пролягала з півночі на південь через Атлантичний океан. Португальський король був проголошений повелителем усіх земель, що будуть відкриті на схід від цієї лінії, іспанський — на захід.Проте всі прагнули обійти цей договір і захопити якомога більше земель.
До моменту появи європейців в Америці тут проживало близько 50 млн чол. Найбільш густонаселеними територіями були імперія ацтеків і держава інків.
Робота з історичними текстами
Учитель пропонує учням познайомитись з текстом історичних джерел і дати відповіді на запитання.
Текст 1. Нотатки зі щоденника Христофора Колумба від 12 жовтня 1492 про першу зустріч із індіанцями
«...Я усвідомлював, що краще навернути їх на нашу віру любов’ю, а не силою. Я дав їм червоні ковпаки й скляне намисто та багато інших малоцінних предметів, які зробили їм велику втіху. І вони так добре поставилися до нас, що це здавалося дивом. Вони вплав переправлялися до човнів, де ми перебували, приносили нам папуг та бавовняну пряжу
в мотках, дротики і багато інших речей...
Але мені здавалося, що ці люди бідні та мають потребу в усьому. Всі вони ходять у чому мати народила... Вони не знають залізної зброї: коли я показував їм шпаги, вони хапалися за леза та через незнання обрізали собі пальці...
Вони повинні бути гарними і розумними та тямущими слугами — я помітив, що вони дуже швидко навчилися повторювати те, що їм говорилося, і я думаю, що вони легко стануть християнами...» (Данилов Д. Д., Кузнецова С. С., Репников А. В., Рогожкин В. А. Всемирная история Нового времени. Конец XV–XVIII век. (зарубежные страны) — М.:
Баласс, 2002. — С. 50).
Текст 2. Один із конкістадорів про індіанців
«Більша частина землі заселена та беззаконно узурпована дикими тваринами та нерозумними істотами або грубими дикунами, які через своє безбожне неуцтво та богохульне ідолопоклонство гірші за диких звірів...» (Данилов Д. Д., Кузнецова С. С., Репников А. В., Рогожкин В. А. Всемирная история Нового времени. Конец XV–XVIII век (зарубежные страны). — М.: Баласс, 2002. — С. 50).
1. Як Колумб характеризує індіанців?
2. Як Колумб обґрунтовує право європейців на чужі землі?
3. Як конкістадори обґрунтовували право європейців на чужі землі?
4. Що, на думку конкістадорів, несли європейці Новому Світу?
Конкістадори у Новому світі
Уч и т е л ь. Захоплювати нові території були готові сотні дворян, які залишилися без діла після завершення Реконкісти. Дізнавшись про казкову країну Ельдорадо, де населення начебто купається у золоті, вони були готові їхати на нову війну — Конкісту. Тому їх почали називати конкістадорами.
Робота в групах
Учитель ділить клас на групи й пропонує на основі матеріалів підручника та історичних текстів підготувати презентації:
• 1-я група — Конкістадор Ернан Кортес.
• 2-а група — Завойовник інків — Франсіско Піссаро.
(Орієнтовний план характеристики історичного діяча див. в уроці 2.)
Текст 3. Ернан Кортес
«Ернан Кортес народився у бідній дворянській родині. Замолоду він учився у знаменитому іспанському університеті міста Саламанка, але університет довелося залишити. Кортес виїхав у Новий Світ. Опинившись на Кубі, Кортес одержав місце секретаря намісника острова. Але молодий, честолюбний іспанець мріяв збагатіти. Кортес самовільно, із
загоном у чотириста чоловік залишив Кубу.
Він вирушив до Центральної Америки. Коли Кортес висадився зі своїм загоном на узбережжі Мексики, величезну допомогу надала його кохана Марина. Завдяки їй Кортес зміг вести переговори з місцевими племенами, і деякі з них перейшли на його бік. Через це його загін збільшився майже вдвічі. Індіанці племен, що підкорялися ацтекам, вважали Кортеса білим богом, який прийшов, щоб звільнити їх.
Верховний правитель ацтеків Монтесума, довідавшись про прибуття Кортеса, відправив до нього послів. Вони піднесли іспанцям золоті прикраси. Монтесума обіцяв дати ще золота, але вимагав, щоб Кортес залишив його країну.
Кортес наказав відправити подарунки в Іспанію, королю та імператору Карлу V, акораблі, на яких іспанці прибули до Мексики, знищити. Тепер Кортесу та його воїнам лишалася тільки два виходи — або загинути, або завоювати Мексику.
Коли загін Кортеса, посилений воїнами-індіанцями з різних племен, підійшов до столиці, Монтесума не наважився вступити з ним у бій. Він дозволив іспанцям увійти в місто і розташуватися майже поруч зі своїм палацом. Кортес скористався цим. Під час одного з відвідувань палацу він захопив Монтесуму в полон та примусив його визнати владу іспанського короля. Всі скарби палацу дісталися іспанцям. Монтесума був змушений правити країною так, як цього вимагав Кортес. Місцева знать і жерці зрозуміли це та повстали. Кортес опинився в оточенні на острові в палаці Монтесуми разом із золотом, яке йому вдалося зібрати та захопити.
Однієї ночі іспанці прорвалися через багатотисячну армію ацтеків
і, втративши все награбоване та свою артилерію, відійшли до узбережжя. Тих, хто потрапив у полон, ацтеки принесли в жертву богам.
Але Кортес повернувся з новим військом і незабаром остаточно завоював Мексику»
(Всемирная история в лицах. Новое время. — М.: ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 28–32).
Текст 4. Франціско Пісарро
«Інший легендарний завойовник нових земель — Пісарро, на відміну від Кортеса, не вчився в університеті та не був дворянином. Все життя він залишався неписьменним; з дитинства пас худобу, потім завербувався солдатом й потрапив у Новий Світ. Двадцять років він провів з такими ж, як і він сам, шукачами удачі та зрештою зробився ватажком невеликого загону, який нагадував зграю розбійнПісарро разом зі своїми супутниками шукав легендарну країну золота — Ельдорадо. «Ельдорадо» з іспанської — «золота країна».
У пошуках Ельдорадо Пісарро зі своїм соратником Дієго де Альмагро потрапив у країну інків — Перу.
Інки — невелике індійське плем’я, яке створило в доколумбовій Південній Америці велику державу, що за рівнем розвитку наближалося до держави ацтеків. Назву Перу йому дали іспанці.
Коли Пісарро зрозумів, що він знайшов багату країну, яку можна завоювати, як зовсім нещодавно Кортес завоював Мексику, він завбачливо вирушив до Іспанії та доповів про це Карлу V. Король призначив Пісарро губернатором всіх земель, які він зможе приєднати до іспанських володінь. Повернувшись до Перу, Пісарро дізнався, що в країні триває міжусобна війна двох братів, спадкоємців престолу — старшого Гуаскара та молодшого Атагуальпи. Перемогу в цій боротьбі одержав Атагуальпа. Він і став верховним правителем. Іспанці запросили Атагуальпу до себе в гості для переговорів і захопили його в полон. Верховний правитель інків вважався головним богом. Кожне його слово було законом. Захопивши такого бранця, Пісарро заволодів всією країною.
Він зажадав від Атагуальпи величезний викуп — заповнити золотом величезну кімнату. Піддані Атагуальпи зібрали золото. Тоді Пісарро зв’язався з пе-реможеним суперником Атагуальпи — Гуаскаром, який перебував
у в’язниці. Атагуальпа довідався про це й, побоюючись, що його позбав-
лять трону, віддав наказ убити Гуаскара.
Пісарро звинуватив Атагуальпу в убивстві та організував над ним суд за іспанськими законами. Суд визнав Атагуальпу винним у незаконному захопленні влади і засудив до страти. Тепер Перу повністю належало іспанцям.
Через деякий час інки повстали проти завойовників, але іспанцям удалося придушити повстання.
Завоювання Перу скінчилось війною Пісарро та його головного помічника Альмагро.Першому на той час уже минуло шістдесят років, а другому — сімдесяПісарро переміг у цій боротьбі і стратив свого друга Альмагро. Через три роки прихильники сина Альмагро зарізали Пісарро
в губернаторському палаці під час вечері прямо за обіднім сто-
лом» (Всемирная история в лицах. Новое время. — М.: ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 32–35).
Презентація відповідей учнів.
Значення великих географічних відкриттів
Бесіда за запитаннями
1. Як вплинули на розвиток торгівлі між країнами Великі географічні відкриття?
2. Якими були наслідки Великих географічних відкриттів для підкорених народів?
3. Як ви вважаєте, до чого призвело надходження величезної кількості золота до Європи?
4. Чи сприяли географічні відкриття та колоніальні завоювання зростанню виробництва товарів?
Робота з поняттями
Учитель пропонує записати у зошит визначення понять «революція цін», «факторія».
Революція цін — подорожчання усіх товарів, оскільки їхня вартість почала виражатися у більшій кількості золота і срібла.
Факторія — торговельне поселення, засноване за межами метрополії.
V. Закріплення знань учнів
1. Заповніть таблицю «Наслідки Великих географічних відкриттів».
Торгівля
Промислове виробництво
Наукові знання
Які культури європейці привезли з Америки?
2. Заповніть таблицю «Формування світового ринку».
Америка Африка Європа
Ввозили
Вивозили
VІ. Домашнє завдання
1. Прочитати відповідний параграф.
2. Намалювати представників індійських народів.
3. Виготовити макети індійського озброєння.
4. Підготувати презентацію «Нова їжа з Америки».
5. За допомогою карти атласа «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання» та географічного атласа заповнити таблицю «Сучасні держави на території колишніх колоній».
Колонія Назва сучасної держави Столиця

Урок вивчення нового матеріалу. Історична карта.5 клас.

Тема уроку: Історична карта.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть: розрізняти умовні позначки на історичній карті; знаходити на карті територію України, її столицю, місто, область, де вони народились чи живуть; коментувати текст підручника під час читання і складати запитання до нього.
Обладнання: історична карта, портрети історичних діячів, картки з текстовими і візуальними джерелами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.
ХІД УРОКУ


I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Метод асоціацій
Назвіть будь­ які асоціації до слова «карта».
Діти називають асоціації, а вчитель записує їх на дошці.

Бесіда
1. Як на вашу думку, навіщо нам в житті карта?
2. За яких обставин ми звертаємось до карти?
IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми з вами ознайомимось з таким поняттям, як історична карта, що є важливим джерелом інформації, оскільки відображає особливості розвитку людства в минулому. Знання історичної карти дає можливість бачити за умовними позначками живу історичну дійсність, взаємозв’язки між людьми. От і ми з вами спробуємо долучитись до цих знань.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Сьогодні ми з вами повинні відповісти, що таке карта і навіщо потрібна історична карта. Протягом уроку ми з вами з’ясуємо історію виникнення карт, а також ознайомимося з людьми, що їх складали.
Цікаво, а як би ви визначили або переклали слово «карта»?
Німецькою мовою це слово означає «зразок» або «оригінал», грецькою — «папірус для письма». Сьогодні карта — це посібник для вивчення історії, географії та інших наук. А зараз з’ясуємо, які ж бувають карти.
Усі карти поділяються на політичні, географічні, історичні, економічні, синоптичні тощо. На уроках історії ви найчастіше будете працювати саме з історичною картою.
На історичній карті, окрім кордонів держав та населених пунктів, позначено найважливіші події (війни, революції, територіальні зміни), що відбулися на різних етапах історичного розвитку. На заняттях ви будете звертатися до кількох різновидів історичних карт. Робота з кожною з них має свою специфіку.
Історичні карти поділяються на:
1) за охопленою територією:
f світові; f материкові; f карти держав;
2) за змістом:
f оглядові; f узагальнювальні; f тематичні;
3) за масштабом:
f великомасштабні; f середньомасштабні; f дрібномасштабні.
Робота з текстовою таблицею
Тип історичної картиОсобливості
Настінна карта Відображає великі території.
Містить відомості щодо тривалих історичних періодів
Під час роботи з настінною картою слід стояти ліворуч від неї, тримаючи указку у правій руці.
Недостатньо просто показувати кордони держав, населені пункти, їх слід описувати
Карта в історичному атласі Ваш постійний помічник під час самостійної роботи.
Карта зазвичай присвячена конкретній темі.
Містить масив текстової та хронологічної інформації.
Можна використовувати як довідкове видання
Карта в підручнику Має на меті ілюструвати текст — інформаційні можливості обмежені.
До неї звертаються безпосередньо під час читання підручника
Учитель. Певною мірою долучитися до створення історичних карт вам допоможе робота з контурною картою, яку ви заповнюєте самостійно. Для отримання кращого результату варто дотримувати декількох нескладних правил.
Пам’ятка «Як працювати з контурною картою»
1. Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного параграфа підручника.
2. Читайте підручник вдумливо, намагайтеся запам’ятати назви історичних областей, місця битв тощо.
3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно. Наприклад, заповнюючи карту, присвячену воєнним діям в Європі в 1914–1918 рр., спочатку позначте кордони держав на 1914 р., потім — основні напрямки воєнних дій та лінії фронтів і нарешті — місця та роки основних битв.
4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.

Під час роботи з картою ви повинні вміти:
1. Локалізувати історичну подію (наприклад, за темою «Перша світова війна» знаходити кордони держав на 1914 р., показувати театри воєнних дій, лінії фронтів, місця найвизначніших битв).
2. Супроводжувати показ словесним описом (наприклад, показати території країн Четверного союзу та Антанти та їхніх союзників, проаналізувати співвідношення сил і зробити висновок, яка з воюючих сторін мала більше шансів на перемогу).
3. Аналізувати її зміст (наприклад, порівняти політичні карти світу 1914 р. та 1923 р., проаналізувати зміни, які відбулися в результаті Першої світової війни, й зробити висновок, чи були розв’язані територіальні суперечності між великими державами, чи сприяв повоєнний поділ світу мирному співіснуванню).
Бесіда
1. Які типи історичних карт можуть бути використані на уроках історії?
2. Яка з історичних карт відображає великі території?
3. Як потрібно працювати з настінною картою?
Можна попросити одного з учнів продемонструвати прийоми роботи з настінною картою.
4. Яку корисну інформацію містить карта в історичному атласі?
5. Яка різниця між картою в атласі та в підручнику?
6. Яку карту можна використати як додаткове джерело інформації і чому?
Учитель демонструє приклади настінної карти, історичного атласу і карти в підручнику, повторює найголовніші положення роботи з такими картами.
Учитель. Історична карта містить багато цікавої інформації, але розповість вона її тільки тим, хто навчиться читати карту. Для цього кожна карта має легенду карти.
Легенда карти — умовні позначки, за допомогою яких можна прочитати історичну карту.
Учні записують визначення поняття в зошити.
Легенда повинна містити всі використані на карті умовні позначки, які мають бути розташовані в такому порядку, щоб упродовж читання легенди можна було скласти уявлення про зміст карти, не дивлячись на неї. Зображення позначок у легенді і на карті повинні бути однаковими.
Починаючи працювати з історичною картою, необхідно пам’ятати такі правила:
1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.
2. Штриховкою позначають події та явища, що пов’язані певною територією (приміром, перехід району від однієї держави до іншої).
3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.
4. Стрілками позначають пересування військ і народів.
5. Кордони держав, інші межі позначають лініями різного малюнка.
6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.
Учні записують у зошитах пам’ятку «Як працювати з історичною картою».
Пам’ятка «Як працювати з історичною картою»
1. Прочитати назву карти.
2. Ознайомитись з легендою.
3. Знайти на карті саме ті умовні позначки, які необхідні під час розгляду конкретного питання.
4. Порівняти здобуту інформацію з матеріалами підручника.
Робота за картою
Намалюйте умовні позначки, якими користуються, щоб показати:
1. Дві різні території або держави.
2. Перехід певного району від однієї держави до іншої.
3. Місця битв.
4. Пересування військ або народів.
5. Кордони держав, регіони областей, територій.
6. Міста.
Використовуючи карту атласу «Кіммерійці. Скіфи», надайте відповіді на запитання.
1. Що зображено на карті?
2. Які використані позначки і для чого?
3. Які кольори використані на карті і для чого?
4. Які написи є на карті?
Використовуючи карту атласу «Східнослов’янські племінні союзи VII–VIII ст. на території України», виконайте завдання на контурній карті.
1. Покажіть на карті місто Київ, річки Дніпро, Десна, Дністер.
2. Покажіть територію розселення східнослов’янських племен.
3. Назвіть племена східних слов’ян.
Учитель. Історичні карти відрізняються від географічних. Звичні кольори географічних карт отримують інше значення на історичних картах.
Наприклад, зеленим кольором показують не тільки низовини, але й оази, а також найдавніші райони землеробства й скотарства. Якщо на географічній карті кольором позначають висоту місцевості над рівнем моря (зелений — низовини, коричневий — гори), то на історичній — території держав, розселення народів тощо. До того ж зображення на історичній карті означають події, що відбуваються в часі. Приміром, з карти можна довідатися, як зросла територія держави упродовж певного часу, куди прямували війська, коли й де відбувалася битва, коли виникло місто й коли було зруйноване тощо.
Інша особливість історичних карт — розкриття динаміки подій і процесів. На географічній карті все статично, а на історичній легко побачити виникнення держав і зміну їхніх територій або шляхи руху військ, торговельних караванів тощо.
Пересування людей на карті показують суцільні й переривчасті стрілки; військові удари — стрілки з більше коротким ратищем і широкою основою; місця боїв — схрещені мечі, райони повстань — крапки.
Історичні карти створюють на основі географічних, з якими вам доводилося працювати на уроках природознавства.
Завдання
1. Назвіть спільні та відмінні ознаки історичної та географічної карт.
2. На контурній карті обведіть кордони сучасної України, позначте її столицю, місто, в якому проживають учні.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бесіда
1. Які види історичних карт ви знаєте?
2. Знайти кордони держав.
3. Що означає колір на історичній карті?
4. Як позначають міста, столиці, річки, рух військ?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідні параграфи підручників
2. Випереджальне завдання для двох учнів. Підготувати повідомлення:
«Перша друкована українська книжка».
«Найдавніші бібліотеки України».



Урок тематичного оцінювання в 5-му класі.

Тематичне оцінювання за темою: »Які пам’ятки є частиною історії»
Мета: перевірити, як учні навчились і сформували вміння: установлювати хронологічну послідовність створення пам’яток культури, визначених темою; показувати на карті місцезнаходження цих пам’яток; називати, розпізнати та описувати пам’ятки на основі вивченого матеріалу і практичної роботи; пояснювати історичні поняття на основі тексту підручника та застосовувати їх під час виконання пізнавальних завдань; складати план розповіді про пам’ятку і розповідати за планом, уживаючи історичні поняття та терміни; висловлювати особисте ставлення до цих пам’яток і наголошувати на необхідності їх збереження.
Тип уроку: урок контролю і корекції знань, умінь та навичок.
Обладнання: карта, завдання, підручники, роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Але ми з вами звикаємо до її краси. Дечого не помічаємо, дечого не знаємо. Українці мандрують світом, із захопленням ознайомлюються з культурою інших країн, подекуди не розуміючи, що наша Батьківщина багата на пам’ятки і більш давні, і більш цікаві, але, на жаль, про них ми занадто мало знаємо.
На попередніх уроках ми з вами ознайомились з видатними пам’ятками України, які є частиною нашої історії. Згадаймо про них.
ІІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Розгляньте ілюстрації, назвіть зображені на них споруди і час їх створення.

2. З чиїми іменами пов’язане будівництво Софійського собору і дзвіниці?
3. Пригадайте визначення понять «фреска», «мозаїка».
Визначте, де робота виконана в техніці мозаїки, а де фрески. Який храм вони прикрашали?

4. Назвіть літературні твори доби Київської Русі.
5. Які події описує «Повість минулих літ»?
6. У чому полягає основний зміст «Повчання Володимира Мономаха дітям»?
7. Якби ви опинилися в майстерні зі створення рукописних книжок (скрипторії), що б ви там побачили?
8. Намалюйте першу сторінку власної книги, використавши усі відомі вам техніки мистецтва рукописної книги.
9. Заповніть пропущені місця в таблиці. Позначте, які з цих книжок є друкованими.
«Остромирове Євангеліє» 1056 –… рр.
1113 р. ?
«Апостол» ?
«Острозька Біблія» ?
10. Про яку фортецю або палац йдеться?
1) 1475 року на узбережжі біля фортеці висадились війська турецького султана. Оскільки вони розуміли, що не зможуть здолати фортецю, то вдались до хитрощів. За допомогою катапульт вони закидали через стіни фортеці трупи, замасковані під померлих від чуми. Ніхто не наважувався їх прибирати, і в місті почалася паніка. Консул з найманим військом утік морем, а мешканці фортеці вирішили здатися і відкрили ворота. Того ж дня все населення міста­фортеці було вирізане.
2) Кажуть, що під цією фортецею в річці Смотрич приховане турецьке золото і навіть золота колісниця. Подейкують також, що від неї під річкою Дністер прокладено 20­кілометровий підземний хід аж до Хотинської фортеці. За цей час фортеця змінила чимало власників. Хто тут тільки не хазяйнував! І литовські князі, і польська шляхта, і турецькі загарбники. 1812 року царська Росія навіть влаштувала у ній в’язницю. Саме тут, у Папській («Кармалюковій») башті тричі відбував покарання народний месник Устим Кармалюк.
3) Цей палац — родова резиденція династії Гіреїв — правителів Кримського ханату. Протягом двох з половиною століть він був центром політичного, духовного й культурного життя держави кримських татар… Він є єдиним у світі зразком кримськотатарської палацової архітектури.
4) Палацовий комплекс має строго симетричну композицію. Головний двоповерховий корпус та одноповерхові бокові флігелі утворюють широке подвір’я. В оздобленні палацу використано три кольори: бірюзовий для стін, світло­жовтий для колон та карнизів, білий для ліплення і балюстрад. Усе це надає споруді святкового й урочистого вигляду.
11. Поставте у хронологічній послідовності від часу виникнення ці історичні пам’ятки, назвіть їх.



12. Назвіть діячів, що доклали зусіль до створення палацових парків у Софіївці та Качанівці.
13. Назвіть парки, зображені на фотографіях.


14. Складіть план розповіді про Хрещатик і площу Ринок у Львові, використавши слова:
1) головна вулиця Києва, Володимир Великий хрестив свою родину, каштановий бульвар, перша в Російській імперії лінія електричного трамвая, що з’єднувала Хрещатик з Подолом;
2) у центрі площі розташовано магістрат, фонтани з фігурами богів грецького пантеону: Нептуна, Адоніса, Амфітріти та Діани, «Чорна кам’яниця».
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал ІІІ розділу
2. Підготувати повідомлення про походження назв історико­географічних регіонів: Галичина, Полісся, Буковина, Закарпаття, Слобожанщина, Волинь, Правобережжя, Причорномор’я.
2. З’ясувати історію походження назв міст вашої області за:
​ ознаками природи;
​ особливостями рельєфу, водних об’єктів;
​ видами рослин;
​ іменами, прізвищами, заняттями людей.





1 комментарий:

  1. Установіть відповідність між назвами грецьких колоній і їхнім місцезнаходженням на Півдні України:
    1. Ольвія А) Біля гирла Дністра
    2. Пантікапей Б) Біля гирла Дунаю
    3. Тіра В) На Керченському півострові
    4. Херсонес Г) В околицях сучасного Севастополя
    Д) На правому березі Бузькому лиману

    ОтветитьУдалить